Powered by Blogger.

Wednesday, 27 April 2011

TERBUKTI - Sekolah Cina Menghancurkan Perpaduan Kaum!

NUTP yang mengadakan satu kajian tahun lepas yang membabitkan 159 buah sekolah mendapati satu pertiga murid tidak faham langsung Bahasa Kebangsaan maupun omputeh, satu pertiga lagi faham sedikit saja dan yang lain faham sepenuhnya.

Itu kata setiausaha agung NUTP - Lok Yim Pheng. Artikel dari Malaysian Insider 26/4 - Language barrier to racial interaction, study reveals (terjemahan saya )

Bekas Pengetua SRJK(C) Pudu Cheng Su Chean berkata, mereka yang fasih dalam Bahasa Kebangsaan adalah mereka yang terdedah kepada pergaulan bangsa lain diLUAR waktu sekolah. Interaksi murid-murid ( dengan kaum lain ) amat terhad. 98% murid sekolah cina berkawan dalam lingkungan kawan-kawan cina dan bertutur bahasa cina setiap hari.

Senior fellow Socio-economic and Environment Research Institute ( Seri ) Datuk Dr Toh Kin Woon berkata, Ini adalah antara faktor penyumbang masalah perkauman.

Kerana kelemahan berbahasa, mereka tidak dapat berinteraksi dengan rakan-rakan di sekolah.

Tan Yew Sing yang mengetuai KL-Selangor Chinese Assembly Hall mengakui masalah ini sudah ketahap yang amat serius dan Persatuan sudah membentuk satu jawatankuasa untuk menangani masalah ini.

Katanya, perpecahan kaum begitu amat ketara dalam masa 10 tahun ini, bermula dengan pendidikan sekolah rendah. Seluruh sistem pendidikan perlu diubah.Kita mesti mencari jalan bagaimana hendak membina satu persekitaran dimana rakyat pelbagai bangsa dapat berinteraksi.

*************************************
Biar saya jawap soalan terakhir tu dulu - Bendanya amat mudah! Tak payah tubuh jawatankuasa dan tak perlu buat kajian. Ada tiga orang budak - Melayu, cina dan india. Soalannya, bagaimana nak mereka berinteraksi ? Takkan itu pun tak boleh jawap ?

Kita bagi mereka bergaul sesama mereka lah, baik dalam permainan, bergurau, pembelajaran - semuanya bersama-sama ! Untuk interaksi, kena ada SATU bahasa yang ketiga-tiga mereka faham, dan kita dah ada SATU Bahasa Kebangsaan ..... makanya utamakan pembelajaran dalam Bahasa Kebangsaan. JAWAPAN RINGKASNYA - SATU SEKOLAH !

Saya pasti reaksi pertama orang cina kalau baca ni mesti nak tuduh yang kajian yang dibuat itu adalah kajian dari kerajaan, dikaji oleh orang Melayu yang pastinya bias sedari awal lagi. Agaknya bila baca nama-nama mereka yang terlibat pasti tergagap-gagap nak respon.

Ada dua rumusan yang saya boleh buat dari artikel MI ini :

1- Pihak Sekolah Cina dan orang cina sendiri mengakui sekolah cina langsung tidak memperdulikan Bahasa Kebangsaan ! Katanya, hanya mereka yang punya berinteraksi dengan kaum lain diLUAR SEKOLAH saja yang mahir dalam Bahasa Kebangsaan dan omputeh. Habis tu, dalam sekolah tak belajar ?

2 - Sekolah cina TIDAK menyumbang langsung kearah Perpaduan Kaum !

Najib oh Najib oooi..... masih nak berbangga lagi dengan sekolah cina ? Adalah sebab kenapa semua negara diDUNIA tidak ada konsep sekolah vernakular yang berjalan seiring dengan sekolah kebangsaan, sebab mereka telah belajar dari pengalaman dan dari kajian mereka bahawa sistem yang diamalkan Malaysia bukan saja TIDAK menyumbang kearah perpaduan rakyat tapi tambah memisahkan rakyat dan ia bakal menjadi satu masalah besar kepada negara satu hari nanti.

pendekata - Sekolah Vernakular adalah satu bom jangka yang bakal memusnahkan negara !

Dan PM kita Najib mendabik dada dan melaungkan kebanggaannya dengan sistem bom jangka yang kita ada..... ini yang saya duk ulang-ulang sebut sebagai bangga tak bertempat. Siap memperlekehkan Singapura lagi tu sebab diorang dah hapuskan sekolah cina ....... agaknya pemimpin Singapura masa tu gelak berguling2 siap hantuk kepala kedinding lagi menyaksikan PM Malaysia memperbodohkan dirinya dipentas antarabangsa.

Logiklah, tak payah buang duit dan masa buat kajian lagi, sistem sekolah yang mengasingkan rakyat tidak akan menyatukan rakyat. Apa yang susah sangat nak faham ? Melainkan Najib tidak pedulikan Perpaduan rakyat Malaysia ......

Semua kena faham Satu Sekolah BUKANNYA sekolah kebangsaan dalam bentuk yang ada sekarang, tapi sekolah kebangsaan yang masih boleh diperbaiki mana-mana yang tak puas hati asalkan murid-murid diSATUkan dalam SATU bentuk sekolah yang mengutamakan Bahasa Kebangsaan.

Mereka yang pro sekolah cina hanya melihat kekurangan yang ada pada sekolah kebangsaan sekarang dan atas alasan kekurangan/masalah itu, mereka sokong sistem lain. Kenapa tidak diperbaiki apa yang ada dan waktu sama mengekalkan SATU sekolah. Bukankah ini lebih sesuai dengan maksud SATU dalam 1Malaysia ?!

Janganlah kerana mengejar kuasa politik maka digadaikan Perpaduan Rakyat Malaysia dan Bahasa Kebangsaan Malaysia.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

Followers

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP